måndag 23 februari 2009

Hjälp, min overlock flexar ut!



Jag fattar inte varför min overlock ibland, bara ibland, när jag syr "flexar ut", "tar semester" eller vad det nu är den håller på med! Det är vänster trådnål som plötsligt bestämmer sig för att inte sy mera! Och så hänger där en lång tråd bara som följer med utan att ha sytt och så vips så flexar den in igen och fortsätter sy som om ingenting har hänt! Jag blir tokig på detta! Vad gör jag för fel? Ofta är det när tyget blir lite tjockare, t ex vid ärmhålsömmen där ärm och fram-, bakstycke möts och det blir dubbelt tyg, eller när jag ska sy över muddkant etc. Någon som vet vad det beror på och vad jag kan göra åt det?

4 kommentarer:

florin design sa...

Jag vet percis vad du menar och min nya pfaff gör så betydligt oftare än vad janomen gjorde. Jag tror att min nya mskin är lite kinkigare på trådkvalité för när jag syr med dyr tråd händer det nog aldrig men med bibbis tråd så händer det från och till. ...

Smörjer du maskinen regelbundet?

Äppel Päppel sa...

Ok! Nej, jag är nog slarvig med smörjandet! Kanske det är problemet, för den gjorde inte så i början när den var ny! Tack för tipset!

od Andulky sa...

Min händer det också med. Hur ofta smörjer ni? Jag brukar lätta på trådspänningen när det händer, eftersom det oftast händer vid tjockare partier för mig med..

Botilda sa...

Just så där ser jag ut NU! Av precis samma anledning. Jag ska prova med annan tråd, för nu har jag Bibbis (som varit jättebra tidigare). Smörjning borde inte påverka tycker jag, min är dessutom rätt nysmord. Lycka till!