torsdag 16 september 2010

Hjälp mig!


Jag har sytt en tröja i det sköna flodhästtyget köpt hos Znok design. Den har inte kantband utan jag sydde mudd i halsringningen. Jag lyckas dock inte få till det då det alltid blir "bubbligt" när jag syr fast mudden från rätsidan efter att ha overlockat fast den. Vad gör jag för fel??? Vill så gärna få till det snyggt, men har inte lyckats med det hittills. Finns det någon som har ett litet tips? :)

Mönster: Sy og strik.

Tyger: Flodhästtyg från Cetho design köpt hos Znok design och muddväv från Hilco, Tygpyssling.

9 kommentarer:

JuMel sa...

Söt tröja, trist med "bubblorna"!
Har inte haft det problemet utan endast upplevt att det bubblat sig lite innan jag sytt fast från utsidan men då har det i princip rätat till sig efteråt. Har alltid tänkt att "bubblorna" beror på att jag tagit för kort mudd iförhållande till halsöppningen men i ditt fall kan ju inte det vara orsaken... Hoppas du får råd av någon annan!Kram

od Andulky sa...

Jättefin!!
Kan tyvärr inte hjälpa dig.. Hoppas nån annan kan!!

::Moia sa...

Hei, ja jeg tenker det samme, mudden er for kort i forhold til halsutringingen, du må måle halsutringen, feks 32 cm så trekker du ifra 3-4 cm, så klipper du mudden på da 28-29 cm, så tror jeg det også har noe å gjøre med at du har sydd rundt med en pyntesøm, prøv en vanlig rett stikkning med middels lange sting i stedet, lykke til:)

SiriR sa...

Så søt genser:)
Ingen andre tips herfra dessverre..

FridoLi sa...

Kan det inte vara dekorsömmen som drar ut tyget så att det blir bubbligt? Har du provat att inte dra i tyget när du syr den sömmen, alternativt att provsy med en vanlig tvillingnål i stället?

Annas Lycka sa...

Du det är bara att ringa så förklarar jag mer än gärna ;)










Hahahahahahhahhhhhaaaaaaaaaaa

Aleisa Ribalta sa...

Sy först med vanlig maskin, dra lite med inte mycket, sen när du har fått halsen snygg, överlocka kanten, det funkar, prova!
otherwises, den är supersöt, jag gillar! det syns inte så mycket, really! kramar

Äppel Päppel sa...

Tack snälla för era tips! Ska försöka igen snart och prova mig fram med hjälp av er! Tack! /Lina

Vecka - Vecka sa...

Ser att du fått några tips redan. Fin tröja hur som helst!