tisdag 5 maj 2009

Solhatt!


Det här är min allra första hatt! Det var riktigt kul att sy den! Massa smådelar tyg som skulle sys ihop! Den är i stl 48 och passade lilla A alldeles utmärkt. Tyckte i alla fall jag...vet inte om hon håller med mig för den åkte av fortare än kvickt! Några foton var inte enkla att få till heller, hon bara kastade iväg hatten och sprang iväg snabbt som attan...fick till slut muta henne med att få bläddra i en Ottobre och då gick det bra, eller bra och bra, hon tittade hela tiden ner i tidningen så det blev inget solskensleende här inte! :) Hon är nämligen inte förtjust i hattar, varför vet jag inte, mössor går bra, men hattar åker av så fort de har tagits på. Så jag tänkte att hon säkert kommer att vilja ha en hatt som hon har fått vara med och se mig sy, hon älskar nämligen att vara med mig i syrummet och dra ut alla mina tyger, (som jag så omsorgsfullt har vikt snyggt och prydligt till ingen nytta alls), och vira dem om sig. "Tusig", säger hon glatt och vandrar iväg likt ett färgglatt spöke med tyger hängande runt sig. Men min plan gick alltså i stöpet. Nu återstår bara plan B och det är att sy en hatt i trikå. Det kanske funkar? Fortsättning följer...:)


Här har jag använt mig av en lite mer stillsam modell... :)

Mönster: Ottobre nr 2 2004

Tyger: Blommigt tyg i 100% bomull från Panduro
Prickigt tyg i 100% bomull från Stoff & Stil

Negativt: Att lilla A kastade av sig den illa kvickt!

Positivt: Att det var så roligt att sy en hatt! Kommer definitivt att bli fler!

11 kommentarer:

Madelene sa...

Super snygg!

Doris_Assar sa...

Toksnygg tygkombo!! :-)

Annas Lycka sa...

Hon är underbar det lilla stycket!!! Urtusig hatt!! Kram Systra di

Vindling sa...

Jättesöt hatt. Att sy solhattar är kul. Och beroendeframkallande. :-)

SiriR sa...

Så søt!

Heilt spesiell sa...

Kjempefin hatt!Jeg må nok til å lage en sommerhatt eller to jeg også,men kommer ikke helt igang...har aldri gjort det før-men det er vel som med alt annet bare å hoppe i det;)

LillaBarn sa...

Hahaha, ja barn är för härliga. Min dotter älskar hattar av alla de slag, medans min son tvärvägrar att ens komma i närheten av en...
Fin hatt iallafall, fina färger!!!

Ett Tu Tre sa...

Jättefin hatt i härliga tyger. Mitt tips är att du sätter knytband i den, det gjorde jag i fjol till yngsta dottern då 18 månader. Då fick hatten sitta på så pass länge att hon glömde bort att hon hade den, sen gällde det att hon inte påmindes om att den satt på huvudet.

Äppel Päppel sa...

Tack för tipset! Har tyvärr redan testat knytband på köpta hattar, men inte hjälper det! :) Hon krånglar av sig den ändå, drar den framåt på något vis...En bestämd ung fröken är det minsann!

Fia sa...

Snygg hatt! Har det blommiga tyget hemma också och blev genast sugen på att sy i det tyget!

Kan trösta dig med att min lilla T avskydde allt vad hattar hette första året plus mössor, men nu har hon kommit på att hon avskyr mer att få solen i ögonen och gillar därför solhattar!! Men då får de inte ha en uppvikt kant fram för då blir det ju liksom inte solskydd för ögonen...

Så kanske damen ändrar sig...;-)

kaoz sa...

Så fargeglad, og så utrolig søt =)